Direktlänk till inlägg 29 maj 2011

Efter en sömnlös natt kan man ändå vara kreativ

Av raphael - 29 maj 2011 19:30

Sov fruktansvärt dåligt inatt.

 Får väl skylla mig själv; ett glas vin lite för sent på kvällen, skippade nedvarvningstabletterna vid 20.00 och sen kände jag mig så pass påverkad av vinet att jag bara vågade ta halva sömntabletten, som jag tog efter midnatt.. Dessutom satt jag uppe sent och kollade på en väääldigt mysko koreansk vampyrfilm. Inte så att den var läskig, men jag fattade ungefär 10% och annars satt jag mest och försökte förstå vad den handlade om (jodå,den var textad på svenska!).

I morse kunde jag inte vakna riktigt, fast jag knappt sov heller, kände mig drogad. Hade varit uppe vid 03 och tagit resten av sömntabletten, så den hade väl inte gått ur kroppen. Kanske inte så smart att blanda sömntabletter och vin heller, men ibland vill man ju liksom unna sig lite...Vi skulle iväg och träffa kompisar och sen till svärföräldrarna, men jag tog mig knappt ur sängen, så jag beslöt mig för att stanna hemma och ta det lugnt.

Två timmar senare, när jag hade kvicknat till, kände jag rastlösheten tränga sig på, och jag hoppade på cykeln och handlade grovsalt, socker, citroner och Atamon.


Eehh? Jaha? Och vad använder man detta till?


Jo: Sockret, citronerna och Atamon använder man till min vän Ingeborgs somriga syrensaft, och med tomten inringad på två sidor av syrenhäckar, totalt ca 50 m, så har jag en hel del syrenblommor!


Sagt och gjort, nu står den och drar i matkällaren.


Grovsaltet då?


Jo, i fredags var jag ute till min kompis bondmoran på landet och hämtade hennes sorgeligen avlidna, men troligen inte helt friska 2-månaderslamm, "Mongo" kallad. Han hade dött sent på torsdagskvällen knall och fall, och hans får-mor gick omkring i hagen med sprängfyllt juver och skrek efter honom. (Snyft!) Men det blir nog fårost på gården så fort hon fått fatt i henne.

I alla fall, så frågade hon om jag ville ha honom för att ta reda på skinnet, och det ville jag gärna. Inte för att jag någonsin flått ett djur, men utmaningar är till för att antas! Och ett jättefint, svart gotlandslammskinn säger man ju inte nej till!


Det tog 3 timmar att flå honom och grovskrapa skinnet, varav 1 timme i hällregn. Inte direkt inomhusjobb... Det gick väl ganska bra, fast att ta ur maginnehållet med en jäsande vom var inte det roligaste jag gjort...

Hade bara lite salt hemma, så jag fyllde på ordentligt på skinnet idag, så att alla mikroorganismer ska dö.

Sen när jag ändå höll på tog jag itu med hennes bagges (Mongos pappa?) skinn, som hon hade tänkt att kasta, och som jag räddade hem för några veckor sen.

Det var saltat, så jag stoppade ner det i badkaret och i med fintvättmedel. Han var slaktad på nyårsafton, och pälsen är rätt tovig och smutsig och full med hö, men det ska nog gå att få ordning på det. Nu har jag precis tillbringar 1½ timme med att skrapa det, och nu hänger det på tork inför fettgarvningen.

Kristihim/nationaldagshelgen vet jag vad jag ska göra...


Jo, och dessemellan tog jag och påbörjade mjukgörningen av laxskinnen jag garvade häromdagen.


Ja, så här i eftertankens kranka blekhet hade jag nog orkat med allt det där andra som var planerat idag, men jag har haft en väldigt produktiv, kreativ och lugn och skööön dag i min ensamhet. Tog paus emellanåt också, så jag har faktiskt hunnit vila också under dagen.


Inatt ska det nog inte bli några problem med att sova!


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av raphael - 20 februari 2012 08:49


Jag brukar alltid ta influensaspruta. Eller jag brukade alltid göra det, eftersom vi fick den gratis på min gamla arbetsplats (that-which-must-not-be-named), och jag funderade på att faktiskt betala för den i år, eftersom jag är ganska utsatt för s...

Av raphael - 13 februari 2012 12:40

Jaha, då har vi, efter mycket funderande bestämt oss för en ny skola till äldsta sonen. I det lilla samhället där vi bor finns bara en högstadieskola, kommunal och tyvärr lämnar den mycket att önska vad gäller trygghet, studiero och kvaliteten på ...

Av raphael - 2 februari 2012 13:18


     Kunde inte somna igår kväll. Har varit helt fri från sömntabletterna i drygt en månad nu, vilket känns sååå skönt! Det tog nästan ett år att trappa ner dem, med abstinensbesvär etc.   Har kunnat sova bra efter den första veckans omställ...

Av raphael - 9 januari 2012 10:16

     Ja, så har ett nytt år börjat och julen är över för den här gången. Missförstå mig inte, jag gillar julen, men det blir faktiskt ganska jobbigt i längden med Julskivor och Julmat och Julklappar och Alla Barn Ska Ha Glimrande Ögon och Julstä...

Av raphael - 12 augusti 2011 15:16


    Jag har fått jobb!   På riktigt! Eller i alla fall ett vik. Men det är ju ett riktigt jobb! Jag är tjänstledig från mitt gamla jobb, så jag har något att falla tillbaka på om det inte blir någon förlängning, vilket det kanske blir.   ...

Presentation


Genom skärselden till andra sidan av avgrunden. Starkare och smartare. Liv. Kärlek. Växer upp ur den utbrunna askan. Lyfter mot himlen. Frihet.

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Terapiarbete

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards