Direktlänk till inlägg 2 augusti 2011

Sommarlat...

Av raphael - 2 augusti 2011 19:29

Semester! Finns det nåt härligare?

Bara ta dagen som den kommer och ta det lugnt eller ägna sig åt sina hobbies.

Är gräsänka, maken befinner sig på andra sidan av jorden och ägnar sig åt sina hobbies medan barnen och jag stannar hemma och har det skönt.

I ärlighetens namn var jag orolig för hur jag skulle klara av 10 dagar ensam med barnen, men allt handlar om ambitionsnivå!

Hittills har det funkat bra, vi har myst, byggt färdigt kojan tillsammans, killarna har fått leka med tyg och symaskin, till och med sexåringen lärde sig att sy (nästan) helt själv!

Sen har jag försökt att lära dem att virka, men det tyckte de var för svårt.


Håller på att flirta med "no-poo-metoden". Alltså, man struntar i att använda schampoo, eftersom det tvättar bort de naturliga fetterna ur håret, så att man måste ersätta det med nya (tex silicon, som påverkar håret negativt). Kollar man innehållsförteckningen på ett vanligt schampoo är den häpnadsväckande lång, och innehållet består till största delen av kemikalier.

Så nu tänkte jag prova att tvätta med bara balsam ett tag för att se hur det funkar. Jag har också bestämt mig för att sluta färga håret. Med kemikalier alltså. Har idag återgått till min tonårstids hennafärgning! Det tog för mycket tid som jag inte hade, tyckte jag. Men nu känner jag att det får ta den tiden. Det känns mer naturligt att använda henna och håret mår bättre av det.

Gjorde en avocado/olivoljeinpackning efteråt och sköljde med äppelcidervinäger sist. Spännande att se resultatet när det torkat. Jag tänker spara ut håret också, och då tänkte jag behandla det så naturligt och skonsamt som möjligt, så att det blir lite längre än det blivit förut.

Få se om det hela håller efter semestern också...


På tal om det, så får vi se hur det blir den 15 augusti. Jag kanske har ett "riktigt" jobb då. Har blivit headhuntad av en bekant till ett vikariat som ligger på hemmaorten, och det skulle ju inte sitta helt fel. Jag har varit på en intervju, och har fått tjästledighet godkänt av chefen, så vi får se vad som händer nästa vecka. Hoppas förstås, men även om det inte blir så, så har jag ju ett jobb efter semestern som också känns kul. Så jag tar det lugnt så länge.


Drömmer otroligt mycket på nätterna. Det är precis som att mitt undermedvetna kompenserar bristen på terapi med drömmar. En del är så pass att jag kan förstå dem, men en del... saknar min underbara terapeut!

Fast det är faktiskt väldigt skönt att slippa gå dit också. Det kändes läskigt att tänka sig att vara utan, men som hon påpekade, så har jag lärt mig att tänka analytiskt och processen fortsätter fast jag inte längre har en dialog med henne. Det är väl därför jag drömmer.


Nu ringde min svärmorsviol och frågade om de får låna barnen imorgon och åka till grönan. Hepp - en dags lugn och ro! Gud så skönt!

Älskar mina barn, men ibland är det skönt att bara vara helt ensam!

Kanske färgar lite garn, eller syr, eller, ja, vem vet vad jag känner för imorgon.

Det är ju semester!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av raphael - 20 februari 2012 08:49


Jag brukar alltid ta influensaspruta. Eller jag brukade alltid göra det, eftersom vi fick den gratis på min gamla arbetsplats (that-which-must-not-be-named), och jag funderade på att faktiskt betala för den i år, eftersom jag är ganska utsatt för s...

Av raphael - 13 februari 2012 12:40

Jaha, då har vi, efter mycket funderande bestämt oss för en ny skola till äldsta sonen. I det lilla samhället där vi bor finns bara en högstadieskola, kommunal och tyvärr lämnar den mycket att önska vad gäller trygghet, studiero och kvaliteten på ...

Av raphael - 2 februari 2012 13:18


     Kunde inte somna igår kväll. Har varit helt fri från sömntabletterna i drygt en månad nu, vilket känns sååå skönt! Det tog nästan ett år att trappa ner dem, med abstinensbesvär etc.   Har kunnat sova bra efter den första veckans omställ...

Av raphael - 9 januari 2012 10:16

     Ja, så har ett nytt år börjat och julen är över för den här gången. Missförstå mig inte, jag gillar julen, men det blir faktiskt ganska jobbigt i längden med Julskivor och Julmat och Julklappar och Alla Barn Ska Ha Glimrande Ögon och Julstä...

Av raphael - 12 augusti 2011 15:16


    Jag har fått jobb!   På riktigt! Eller i alla fall ett vik. Men det är ju ett riktigt jobb! Jag är tjänstledig från mitt gamla jobb, så jag har något att falla tillbaka på om det inte blir någon förlängning, vilket det kanske blir.   ...

Presentation


Genom skärselden till andra sidan av avgrunden. Starkare och smartare. Liv. Kärlek. Växer upp ur den utbrunna askan. Lyfter mot himlen. Frihet.

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Terapiarbete

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards