Direktlänk till inlägg 9 januari 2012

Julen är äntligen över!

Av raphael - 9 januari 2012 10:16

  


Ja, så har ett nytt år börjat och julen är över för den här gången. Missförstå mig inte, jag gillar julen, men det blir faktiskt ganska jobbigt i längden med Julskivor och Julmat och Julklappar och Alla Barn Ska Ha Glimrande Ögon och Julstädning och mer Julmat och Choklad och....puhh!


Vi har haft ett par sköna jullovsveckor i alla fall, jag och barnen. Jag hade kört alldeles för hårt på jobbet i december, och kämpat på för att få vissa saker klara innan årsskiftet, och julen blev alldeles för intensiv. Nästa jul ska jag hålla på vår tradition som vi haft de två året innan att vi är hemma ensamma på juldagen och firar i lugn och ro. Jag pallar inte med att vara med om stort julfirande tre dagar i rad, hur trevligt det än är.

Jullovet har jag till stor del tillbringat på soffan framför en film och en brasa medan jag pysslat med min släktforskning. Jag hade forskat en hel del under min sjukskrivning, och lagt in det i ett gratisprogram från internet. Trots att jag hade varit duktig och gjort ett otal säkerhetskopior, så fungerade det inte ändå. Det försvann därför en massa data, som jag nu har återskapat från mina anteckningar och lagt upp på Ancestry i stället. Dessutom har jag forskat fram en massa nytt, spännande material. Tack vare forskningen och att jag lagt upp släktträd på nätet, har jag fått kontakt med två okända släktingar, jättespännande!

Tyvärr har jag fortfarande inte hittat några kungligheter i släkten, men jag lever på hoppet!


Efter att ha vilat upp mig lite har jag fått lite perspektiv på saker och ting, och även om jag kan inbilla mig själv att ja är frisk, så är det inte riktigt så ännu. Jag jobbar 65% och det känns som en heltid. Vikariatet är förlängt till sommaren och det finns goda chanser till ytterligare förlängning. Jag trivs jättebra med mitt jobb, men jag måste börja att sätta upp gränser för mig och för andra. Att bara göra det som jag ska göra. Det är så lätt att dra iväg och göra en massa annat, som jag inte behöver göra eller sånt som jag vill göra, fast det egentligen inte är min uppgift. Jag är ensam i min yrkeskategori på arbetsplatsen, vilket har både för- och nackdelar. Fördelen är att jag själv lägger upp mitt arbete som jag vill, även om det finns ramar för vad jag ska göra. Nackdelen är att jag i andras ögon är oersättlig vad gäller vissa arbetsuppgifter, vilket på sätt och vis är sant, men det är inte alltid de har koll på vad jag egentligen behöver göra.

Med tanke på hur mycket jag har behövt vila nu under ledigheten och hur lite energi jag har haft till att hitta på saker, så måste jag se sanningen i vitögat och säga att jag är inte helt återställd ännu. Jag vet inte om jag någonsin kommer att bli det. Stress kommer jag nog aldrig att kunna klara av igen utan att bli trött. Jag märker att mitt närminne inte är 100%, jag har lätt för att glömma saker när det blir för mycket att göra, och det är riktigt obehagligt. Men det innebär att jag måste hitta strategier för att komma ihåg. Jag har en ny kalender och börjar att hitta ett sätt att arbeta med den som fungerar. Jag måste avsätta arbetstid för planering för att undvika stress. Jag måste försöka att inte engagera mig så mycket i allting på arbetsplatsen, utan att ägna mig åt det jag måste göra i första hand, och det är alldeles tillräckligt.


Ja, sen är det ju fritiden också, som man ska orka med att njuta av. Det vill jag inte ge avkall på igen! Jag vill orka med att laga vettig mat till familjen, hjälpa barnen med läxor, kanske gå ut med maken nu och då, ägna mig åt mina hobbies och vänner. Fritiden är minst lika viktig som arbetet, kanske ännu viktigare för mig för att jag ska hålla mig frisk.

Att hitta den där viktiga balansen mellan arbete och fritid, det har jag inte lyckats med ännu, men att jobba så nära hemmet hjälper. Jag behöver ju inte längre ödsla tid och energi på att pendla, vilket är enormt skönt!


Jag ser fram emot 2012 som det året när jag lär mig att skapa balans i mitt liv. Jag avger inga nyårslöften, utan nyårsambitioner, och detta får bli ambitionen för 2012!


 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av raphael - 20 februari 2012 08:49


Jag brukar alltid ta influensaspruta. Eller jag brukade alltid göra det, eftersom vi fick den gratis på min gamla arbetsplats (that-which-must-not-be-named), och jag funderade på att faktiskt betala för den i år, eftersom jag är ganska utsatt för s...

Av raphael - 13 februari 2012 12:40

Jaha, då har vi, efter mycket funderande bestämt oss för en ny skola till äldsta sonen. I det lilla samhället där vi bor finns bara en högstadieskola, kommunal och tyvärr lämnar den mycket att önska vad gäller trygghet, studiero och kvaliteten på ...

Av raphael - 2 februari 2012 13:18


     Kunde inte somna igår kväll. Har varit helt fri från sömntabletterna i drygt en månad nu, vilket känns sååå skönt! Det tog nästan ett år att trappa ner dem, med abstinensbesvär etc.   Har kunnat sova bra efter den första veckans omställ...

Av raphael - 12 augusti 2011 15:16


    Jag har fått jobb!   På riktigt! Eller i alla fall ett vik. Men det är ju ett riktigt jobb! Jag är tjänstledig från mitt gamla jobb, så jag har något att falla tillbaka på om det inte blir någon förlängning, vilket det kanske blir.   ...

Av raphael - 2 augusti 2011 19:29

Semester! Finns det nåt härligare? Bara ta dagen som den kommer och ta det lugnt eller ägna sig åt sina hobbies. Är gräsänka, maken befinner sig på andra sidan av jorden och ägnar sig åt sina hobbies medan barnen och jag stannar hemma och har det...

Presentation


Genom skärselden till andra sidan av avgrunden. Starkare och smartare. Liv. Kärlek. Växer upp ur den utbrunna askan. Lyfter mot himlen. Frihet.

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Terapiarbete

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards